maura.blogg.se

Vi är två tjejer som går sista året på Nacka Gymnasium, och studerar hotell- och turismprogrammet. Under de närmaste tre månaderna kommer vi att praktisera på resorten La Manga Club, som ligger ca 12 mil från Alicante. På den här bloggen kommer ni följa våran resa.

Turno de Mañana

Kategori: Allmänt, Mathilda

Buenas tardes!

Är just nu väldigt, väldigt trött eftersom jag för första gången jobbade morgonskiftet i receptionen (el turno de mañana), vilket börjar 07.00 och slutar 15.30.

När jag vaknade imorse kl 05.30, var det lika mörkt ute som när jag gick och la mig igår. Det tog en stund att inse att det faktist var morgon haha. När jag kom ner i köket hittade jag en kackerlacka i diskhon, och eftersom jag var så morgontrött tog det typ 5 minuter innan förstod vad det var och vad jag skulle göra med den. Ja, kan meddela att kackerlackan är nu i kackerlackshimlen... 

Moving on. Jag hade bestämt med min kollega Rita att vi skulle mötas utanför receptionsdörren 06.50 (då den öppnar kl 07.00 på morgonen). Men när jag kom dit stod ingen Rita där, utan en full engelskman. Han började förklara att han hade sovit ute hela natten, eftersom han inte kom in i hans rum. Samtidigt såg jag "oroliga" Rita viftades att jag skulle komma in, så jag sa att vi kommer att hjälpa mannen om ett tag när receptionen öppnar. Allt ordnades för mannen sen, och han kom in i sin lägenhet. 

Morgonen gick snabbt eftersom det var många som checkade ut idag, men jag var fortfarande ganska trött. 

På eftermiddagen, när det bara var jag och Rita i receptionen igen (de andra var på lunch), kom det in en arg, lite påverkad, engelskman (många från England, right). Han börjar skrika om att 400 pund hade blivit stulna i hans rum, och att det var mitt och Ritas fel. Jaa, vad ska man säga. Har inte ens en kommentar till detta. 

När Rita försökte lugna ner honom blev han bara ännu mer hetsigare och gick därifrån. Vi ringde upp till hans rum ett antal gånger innan vi försökte med att housekeeping fick gå dit. 

För att göra en lång historia kort så var han arg hela tiden, och hans kompis kom in sen och bad om ursäkt för hans beteende och att de hade annars "a nice stay" (vet ej hur man översätter till svenska). 

Nackdelen med detta var att andra som satt i receptionen vid detta tillfället, lyssnade ju såklart på hans klagomål. Det ledde till att de började "skämta" sen när han hade gått, att "oj då vill man ju inte lämna sina golfklubbor i bagagerummet - de kan ju bli stulna" lite ironiskt sådär. Detta skapar ju en dålig image av företaget, men vi kunde ju inte lixom inte ta honom åt sidan. En liten spansk kvinna och en svensk praktikant vs. En stor engelskman. 

Det roliga med mina kollegor är att efter han hade gått går vi bak i backoffice, och snackar om det tillsammans. Rita säger hela tiden: Madre mía! Men jag beundrar verkligen hennes sätt att hantera situationen, she stays cool all the time 😎. 

Annars har dagen varit superbra! Men ska bli skönt med ledigt två dagar nu!
Hasta luego!

/ Mathilda 🙈

Imorse kl 06.45

De har typ såna här citatskyltar överrallt där personalen är haha..






KOMMENTARER:

  • Karin säger:
    2015-10-06 | 07:28:30

    Heja duktigt jobbat i allafall!

  • Gunnel Lundstedt säger:
    2015-10-06 | 09:02:30

    Herregud, vilken obehaglig upplevelse Mathilda. Skönt att ni kan gå till back office och skratta åt det hela!

  • Fia säger:
    2015-10-06 | 12:58:34

    Bra där Mathilda... Du har nu upptäckt att alla kan vi få negativa "påhopp" men att du alltid ska vara professionell och ta allt "bakom kulisserna".. Rita verkar vara en bra förebild :-) Duktiga du :-) Keep up the good work..

Kommentera inlägget här: