maura.blogg.se

Vi är två tjejer som går sista året på Nacka Gymnasium, och studerar hotell- och turismprogrammet. Under de närmaste tre månaderna kommer vi att praktisera på resorten La Manga Club, som ligger ca 12 mil från Alicante. På den här bloggen kommer ni följa våran resa.

Mer säker

Kategori: Allmänt, Mathilda

Hej kompisar! 

Jag har inte skrivit på länge, så nu tänkte jag göra det. 

På sistone har jag börjat känna att jag trivs mer och mer på min praktik, både med mina underbara kollegor och med jobbet. Jag pratar även nu mer spanska, vilket gör det lättare att kommunicera med alla inom hotellet. Det handlar bara om att ta det lugnt, och om jag inte kan säga vissa ord försöker jag hitta motsatsen, beskriva det eller säga det på engelska. 

När jag kommer till praktiken varje dag så blir jag bemött av mina kollegor som om jag har varit borta i en månad, eller vad man ska säga, och de blir jätteglada och säger "Mathildaaa" hahaha. De frågar alltid hur det är och hur jag mår, och på senaste tiden har de börjat att ge mig mycket beröm. En man som jobbar i SSTT (Servicios Tecnicos) Pablo, brukar alltid kommentera att jag alltid är så glad och vi brukar skämta när vi är i backoffice. 

I receptionen kan jag nu helt själv checka in och ut gäster, och jag känner mig trygg i det. Jag brukar alltid fråga gästerna vid utcheck hur de har haft det, och småprata lite vid incheck. Jag svarar alltid i telefonen, spanska eller engelska spelar ingen roll, men om det är något jag inte förstår på spanska så säger jag "perdone, mi compañero/a va a ayudarle, un momento por favor", alltså att min kollega kommer att hjälpa dig.

Jag vill verkligen utvecklas mer, och bli ännu mer säker på de andra sakerna!

/ Mathilda 🐘



KOMMENTARER:

  • Karin säger:
    2015-10-27 | 20:48:48

    Vad duktig du är detta klarar du galant!

  • Gunnel Lundstedt säger:
    2015-10-28 | 14:00:01

    Håller med mamma, så roligt att läsa att du gått framåt både språkmässigt och när det gäller yrkeskunskaper. Sedan har vi ju den personliga utvecklingen som sker när man möter och övervinner sina svårigheter! Jättebra!

  • Fia säger:
    2015-11-01 | 08:03:56

    Riktigt kul o läsa Mathilda...Din egen personliga utveckling har verkligen gått framåt och det är det största som händer när ni är på praktik utomlands. Att övervinna de svårigheter/okunskaper, olika seder och bruk som finns med att jobba i Spanien. Jobbet, gästkontakten och kollegor har du även klarat galant hör jag.

Kommentera inlägget här: