maura.blogg.se

Vi är två tjejer som går sista året på Nacka Gymnasium, och studerar hotell- och turismprogrammet. Under de närmaste tre månaderna kommer vi att praktisera på resorten La Manga Club, som ligger ca 12 mil från Alicante. På den här bloggen kommer ni följa våran resa.

Dag 18, La Manga Club

Kategori: Allmänt, Laura

Nu tänkte jag skriva ett lite mer detaljerat inlägg ✏️

Språket.

*  Dom som är från Murcia pratar mycket snabbare och oklarare spanska än vad jag är van vid vilket blev en utmaning i början men har anpassat mig väldigt fort vilket är jätte skönt! Jag hänger med i snacket och kan ge någorlunda utförliga svar. Min spanska är inte korrekt men dom förstår mig vilket är det viktigaste! 

Personalen.

Alla jag jobbar med/stöter på är helt underbara, stämningen här är alltid på topp vilket är hur skönt som helst. Är alltid taggad på att träffa mina kollegor och känner mig jätte bekväm i receptionen och bland personalen.

Hemlängtan.

Min hemlängtan går upp och ner! Saknar såklart mina nära och kära men när jag har tex mycket att göra en dag i receptionen  har jag så mycket annat att tänka på at jag inte hinner tänka på Sverige. Längtar såklart efter att få åka hem och träffa alla igen men jag vet ju att dom finns kvar om 67 dagar när vi åker hem.

Systemet.

Systemet har jag inte jobbat med förut så det är och kommer bli en utmaning! Men mina kollegor säger alltid att det inte är någon stress och att vi ska ta en sak i taget vilket ger mig en avslappnande känsla så jag slipper känna stress att lära mig allt på än gång.

Vad jag har lärt mig.

* Jag har lärt mig checka in helt själv om det inte uppstår några problem tex om rummet är smutsigt eller inte hittar reservationen.

* Har lärt mig alla de olika rummen kan skriva något annat inlägg i framtiden vad det finns för olika rumstyprt tex STDT som står för standard delux twin vilket betyder ett standard renoverat rum med 2 sängar. Kan också fråga fall jag få ta lite bilder på rummen :)

* Kan också svara i telefonen:
Reception buenas dias/tardes
Soy Laura 
En que puedo ayodarle

* Kan också ropa på bussen:
Reception para la guagua me recibes
"2 personal " de Hotel para "las lomas"

* kan också reservera på resturangerna:
1 vilken resturang 
2 hur många
3 vilken tid
4 ansvarig
5 rumsnummer
6 för och efternamn

Positivt.

* vårt boende är helt fantastiskt vilket påverkar jätte positivt, att komma hem till en hemtrevlig lägenhet är jätte skönt. Vi har allt vi behöver och mycket utrymme!

*att jag längtar till att få gå till praktiken är nog det bästa har verkligen roligt med mina kollegor och känner mig som en i gänget!

* området vi bor på är jätte vackert och känner mig alltid trygg på gatorna. Att vi har bra väder 8 av 10 dagar och några grader varmare än Sverige är också ett plus i kanten ;)

* vi får all mat inkluderat i personal matsalarna 
* att vi får rabatter på alla restauranger
* gratis tillgång till gymmet är också najs när man väl har tid att använda det!

Negativt.

Jag skulle nog bara säga att det bara finns en negativ grej men som ger små negativa följder som blir jobbiga i längden.. 
Det är väldigt dyrt eller komplicerat att ta sig från resorten och eftersom vi då knappt tar oss från resorten är det svårt att göra roliga saker när man inte är på praktiken. Vi får då heller inte uppleva den riktiga spanska kulturen eftersom La Manga Club är som en uppbyggd stad med 80% engelsmän. Det gör det också svårt för oss att skaffa vänner att umgås med på fritiden vilket är väldigt tråkigt.

Fun facts.

Okej sist lite roliga/konstiga grejer jag upptäckt finns här!

-  80% av männen heter Juan, Javier, José, Antonio eller Jesus.
- Alla som heter Manuel kallas för Manolo av någon konstig anledning.
- Man äter jättemycket kanin här vilket jag tycker är hemskt :(
- Spanjorer är väldigt snuskiga i språket vilket är ganska roligt att lyssna på haha.
- Folk som heter José kallas också för Pepe av nån konstig anledning haha, samt dom som heter Francesco kallad också för Paco av någon konstig anledning haha.


Så lite mer detaljerad information som jag hoppas är underhållande🇪🇸🇪🇸🇪🇸

// Laura 

KOMMENTARER:

  • Cristina säger:
    2015-10-09 | 09:32:40

    Helt fantatastiskt inlägg!!! Gud, vad bra du beskriver både vad du lärt dig, hur stämningen är, vad som är positivt och lite mindre positivt, och roliga anekdoter. Visst är den spanska humorn lite spetsigare än den svenska.... hihihi :-) En jättebra beskrivning av hur det är att vara på praktik utomlands. Bravo querida hijita!!

  • Christian Quarles säger:
    2015-10-09 | 09:52:09

    Toppen bra Laura! Vad kul att läsa allt du gör och lär dig. Härligt att spanskan flyter på. Det viktiga är att prata på mer än att det blir grammatiskt perfekt.
    Vilket stort plus att du har så positiva kollegor:-).
    Vi ses snart. Bara några dagar kvar tills vi kommer och hälsar på er!

  • Karin säger:
    2015-10-09 | 13:02:46

    Väldigt bra skrivet och kul att läsa!

  • Fia säger:
    2015-10-12 | 08:38:58

    Jisses Laura vad du har "vuxit" under dessa 18 dagar :-)
    Vad duktiga ni båda är... Tack för detta inlägg, väldigt bra skrivet/tänkt/analyserat :-) Kollar vad jag kan göra för era ev. expeditioner utanför området ... //Fia

Kommentera inlägget här: