maura.blogg.se

Vi är två tjejer som går sista året på Nacka Gymnasium, och studerar hotell- och turismprogrammet. Under de närmaste tre månaderna kommer vi att praktisera på resorten La Manga Club, som ligger ca 12 mil från Alicante. På den här bloggen kommer ni följa våran resa.

En vanlig dag i Las Lomas receptionen

Kategori: Allmänt, Mathilda

Buenas tardes amigos y amigas! 

I detta inlägget kommer jag att berätta hur en "vanlig" dag i för mig i Las Lomas receptionen ser ut. Eftersom jag jobbar olika skift så ser de såklart olika ut, men så här är det om jag jobbar ett morgonskift som idag till exempel. 

05.40 - Väckarklockan ringer, går upp och gör iordning mig och äter frukost. Det är mörkt ute så ibland är det jobbigt att gå upp, men det är det ju i Sverige också så ingen skillnad direkt.

Såhär mörkt är det fram till ca 07.30

06.50 - Går till jobbet, vilket ligger ca 100 meter ifrån där vi bor, så det tar max 2 min. Det är verkligen väldigt skönt att bo så nära! 

Korta vägen till jobbet. Klockan 07 brukar det vara väldigt mörkt...

06.52 - Ibland, som idag, var min kollega Rita redan inne när jag kom till receptionen, och hon brukar låsa dörren så fick stå och vänta en liten stund utanför. Men annars så väntar jag tills en kollega kommer dit samtidigt, eller så är det öppet redan. 

Ca 06.55 - Jag "stämplar in". Vi har nämligen en digital-fingeravtryck-instämplar sak, som vi alltid måste trycka in eller vad man ska säga. Vi gör det fyra gånger om dagen; när vi börjar, när vi är uppe vid personalmatsalen, när vi går från personalmatsalen och när vi går hem. Det har hänt att jag har glömt några gånger, då får jag berätta det för min kollega Lucia dagen efter så fixar hon det manuellt istället. 

07.00 - Skiftet börjar. Har bytt om till min uniform, en vit skjorta och en svart kjol. 

Uniformen. Varieras mellan skjorta med kort ärm, och skjorta med lång ärm. 

07.00 - ca 13.00 - Under denna tiden så jobbar jag. Det är för det mesta utcheck mellan dessa tider, men också frågor från gäster och även vissa som checkar in om de har tur att rummen är klara vid denna tid. 

Receptionsdisken

När det inte är några gäster i receptionen så snackar (eller ja oftast försöker jag hänga med i det snabba spanska småpratet) jag med mina kollegor. Just nu håller min kollega Rita med att "samla ihop" pengar till ett jullotteri som är här i Spanien varje år, Loteria de Navidad, där man köper ett nummer och kan vinna mycket pengar. Flera av mina kollegor och hon har gått ihop på ett nummer, som tydligen är ökänt i det här området för det har varit tursamt förut. Hon håller ibland på att bli galen av alla småmynt, vilka som har betalat och vilka som inte har betalat, och alla siffror, men det är ganska kul att se när hon håller på att räkna allt om och om igen.

Vet att jag har sagt det förut, men mina kollegor är verkligen underbara. De skämtar mycket, även om det är stressigt, och bryr sig om mig samt frågar mig om jag hänger med när de snackar om något väldigt snabbt haha. 

Just nu har lågsäsongen börjat här, så det är inte så mycket gäster som kommer till receptionen. Till skillnad från veckorna innan då det var flera rusher om dagen, så känns det lite öde där. Men då finns det mer tid att verkligen snacka med sina kollegor i backoffice, lära känna de och prata/lära sig spanska mer. Man märker lågsäsongen mycket, inte bara med tanke på antalet gäster som bor på hotellet, utan också att de har stängt av poolerna (eftersom det börjar bli kallare) och två stycken lägenhetskomplex av 9 stycken totalt (för att spara vatten och el). 

Ockupation (heter det så på svenska?) nu på Las Lomas. Väldigt lågt alltså hehe.

13.00 - Time for lunch! Ibland går jag till personalmatsalen själv, men ibland med några kollegor. Personalmatsalen i Las Lomas ligger i samma byggnad som spat. Här, som jag tidigare sa, tar jag mitt fingeravtryck på apparaten. Maten som serveras i personalmatsalen är både god och inte så god, men oftast är den bra. Det brukar vara spansk husmanskost som paella, olika typer av kött, väldigt mycket rätter med tonfisk i sig, men även pommes frites. 

Ibland kan detta vara på menyn...


... och ibland detta.

Jag brukar oftast sätta mig vid någon, för att träna min spanska, eller hänga med i de väldigt snabba konversationerna haha. Har på sistone börjat prata med mattanten Paqi, som är väldigt gullig och vill alltid veta vad jag tycker om maten. En annan gång ville några män som jobbar i Security att jag skulle sjunga en svensk jullåt, efter vi kom in på ämnet hur vi firar jul i Sverige, så varför inte. De tyckte att det var jätteroligt, för de tycker att svenska låter askonstigt.

13.30 - Avslutar lunchen och lämnar mitt fingeravtryck på apparaten igen. Varje gång man går brukar man säga Hasta luego!, och varje gång man går in i matsalen brukar man hälsa och säga Aproveche (betyder typ smaklig måltid).
På vägen från matsalen brukar jag hämta min nytvättade skjorta i "Lavandería" som ligger vid ingången till personalmatsalen.

Ingången till personalmatsalen, där "Lavandería" också ligger.

13.30 - 15.30 - Jobbar igen. Brukar checka in gäster, uppdatera bokningar (eftersom oftast står det bara en gästs namn i bokningen, när det borde vara flera). När man uppdaterar eller datear, har man "kopiorna" av gästernas pass som man sedan skriver in i systemet. Ibland kommer det också gäster som vill göra restaurangbokningar, vilket är väldigt enkelt eftersom det finns ett speciellt program på datorn för det (men bara för vissa av La Manga Clubs restauranger). 

Backoffice


Vi brukar göra golfvouchers till gäster som beställt golfpaket, vilket är som värdekuponger som de istället för pengar lämnar in i golfreceptionen. Idag handskrev jag bla 30 vouchers till en och samma gäst som skulle stanna i en månad, och skulle spela golf varje dag. Tog lite tid haha. 

Ca 15.30 - Jag slutar, och någon annan av mina kollegor börjar sitt pass. Man berättar lite hur dagen har gått, och informerar lite om något som ska göras under kvällen t.ex restaurangbokningar (på restauranger som inte är i systemet, och kan inte göras förrän de öppnar). Får inte glömma att stämpla ut!


Ja, ungefär sådär ser ett morgonpass ut, men såklart så är det olika varje dag och jobbuppgifterna ser olika ut beroende på skift.

Ha det så bra! 

Hasta pronto! 

/ Mathilda 🎃






KOMMENTARER:

  • Karin säger:
    2015-11-02 | 23:37:31

    Bra skrivet och rolig läsning!

  • Gunnel Lundstedt säger:
    2015-11-05 | 10:41:15

    Hej Matilda, här kommer en hälsning från mig och alla klasskompisar från Teneriffa! Superkul att läsa hur du har det på jobbet. Vilka bra diskussioner vi kan ha under våren när vi jämför den svenska, engelska och spanska kulturen.

Kommentera inlägget här: