maura.blogg.se

Vi är två tjejer som går sista året på Nacka Gymnasium, och studerar hotell- och turismprogrammet. Under de närmaste tre månaderna kommer vi att praktisera på resorten La Manga Club, som ligger ca 12 mil från Alicante. På den här bloggen kommer ni följa våran resa.

Första jobbdagen

Kategori: Allmänt, Mathilda

Ja, idag började vi att praktisera, så i det här inlägget tänkte jag berätta lite hur det gick idag. 

Jag började klockan 11.00, men eftersom jag skulle hinna byta om och så kom jag dit en halvtimme tidigare. Eftersom den kjolen som jag testade igår, när vi var på hotellet Principe Felipe där Laura praktiserar, var för stor behövde de sy in den till mig. Den skulle senare enligt de, skickas upp till mitt hotell, men när jag kom imorse visste de ingenting om någon kjol. Fick därför låna en kollegas kjol, vilket var ganska pinsamt.

När jag senare började "jobba" kastades jag direkt in i arbetet, vilket var både lätt och svårt. Det lätta är att de använder samma bokningssystem som jag förut använde på det hotellet som jag praktiserade på i Stockholm, vilket är ganska avancerat att lära sig. Det svåra var att de vill att jag bara ska prata spanska, men det är supersvårt eftersom de pratar sjukt fort och har en svår dialekt. Men försökte prata även om det var jobbigt, tar små steg framåt. Kollegorna som jag har på hotellet är jättesnälla och förklarar ganska tydligt de nya arbetsuppgifterna. 

En kollega, Gaspar, visade mig runt i några av de olika rummen på Las Lomas och sedan runt La Manga Club. Han verkar väldigt trevlig, och vi började att snacka om våra musiksmaker och även svenska filmer som han hade sett.

Men för övrigt känner jag mig ganska nervös för morgondagen, och känner ganska stor press på min spanska. Måste öva upp väldigt mycket som jag har glömt, och även att ta mig ur min "comfort zone".

Aja godnatt, och önska mig lycka till imorgon. 

/Mathilda



KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2015-09-23 | 23:21:25

    Lycka till!

  • Anonym säger:
    2015-09-23 | 23:21:36

    DET KOMMER GÅ BRA!!! Tror på dig yummis <3 /marre

  • Anonym säger:
    2015-09-23 | 23:21:38

    DET KOMMER GÅ BRA!!! Tror på dig yummis <3 /marre

  • Anonym säger:
    2015-09-23 | 23:21:40

    DET KOMMER GÅ BRA!!! Tror på dig yummis <3 /marre

  • Anonym säger:
    2015-09-23 | 23:22:23

    Hahaha hur blev det 3 kommentarer???? Aja lycka till yummis

  • Karin säger:
    2015-09-23 | 23:28:56

    Lycka till det kommer att gå super!

  • Gunnel Lundstedt säger:
    2015-09-24 | 17:02:17

    Instämmer med alla andra - lycka till och kom ihåg att du är praktikant dvs du är där för att lära. Hade du redan kunnat allt skulle du vara anställd :-)

  • Fia säger:
    2015-09-24 | 19:41:29

    Du har en stor fördel med att du redan fått använda bokningssystemet som finns här. En sak mindre att lära helt o hållet. Tänk på att du är här för att lära - även öva upp din spanska - kommer att komma mer och mer efter det att dagarna går.. De som du jobbar med vet att du är praktikant och från Sverige... Du är en duktig tjej och detta kommer att bli en underbar lärdom för dig att se tillbaka på efter det att du tagit studenten :-) Så sluta att oroa dig och ta var dag som den kommer... för ju mer du lär dig ju mer kommer du att kunna "slappna" av... Låt det ta den tid det tar..Visa intresse och fråga.... Och du behöver inte vara i någon Comfort zone... Du är duktig och trevlig och det kommer du att gå långt på :-)

Kommentera inlägget här: