maura.blogg.se

Vi är två tjejer som går sista året på Nacka Gymnasium, och studerar hotell- och turismprogrammet. Under de närmaste tre månaderna kommer vi att praktisera på resorten La Manga Club, som ligger ca 12 mil från Alicante. På den här bloggen kommer ni följa våran resa.

Stressed out

Kategori: Allmänt, Mathilda

Hejsan hoppsan! 

Just nu, och som nästan alla andra dagar, har jag varit jättestressad både på praktiken och när jag kommer hem. Är så trött att ibland vet jag inte ens vad jag heter. All den här stressen beror nog på all information, ny fakta och de tre olika språken jag använder varje dag. Jag har märkt att det är så lätt att det blir fel i hjärnan och när man ska prata med ens kollegor eller med gästerna. Ibland händer det att jag använder både engelska, spanska och svenska i en enda mening när jag förklarar något, haha. 

Arbetet i receptionen är ganska svårt när nästan allt är på spanska, och ibland undrar jag om jag har "tagit lite för mycket vatten över huvudet". Har studerat spanska i typ fem år, men nu känns det som jag har glömt allting!  Men peppar mig själv varje dag och tänker: "Det här fixar vi! Nu kör vi! Kämpa!" Måste också tänka som alla andra säger till mig: "Det har ju bara gått en vecka!"

Idag gjorde jag min allra första check in på Las Lomas, SJÄLV! Jag var sååå nervös, men "tog på mitt" pokerface (heter det så på svenska? Här är ett exempel hur confused jag är...hahah). Som nästan alla andra gäster här på Las Lomas, så var det engelskmän som jag hjälpte, och de var jättesnälla! Jag fick med nästan allt jag skulle säga och göra, och när jag var klar så var jag så lättad att jag sa till de: "This was my first check in ever!" De var superstöttande och sa att jag hade förklarat jättebra. Älskar verkligen att se smilet på gästernas läppar när man vet att man har hjälp de och gjort de nöjda! 

När jag kom in i back office så applåderade några kollegor till mig, när jag förklarade samma sak till de att jag hade gjort min första check in. De är verkligen jättesnälla och hjälpsamma, vilket också är något som peppar mig varje dag. 

Måste ändå plugga på området mer, eftersom många frågor som gäster ställer till mig kan jag inte svara på t.ex öppettider. Men då La Manga Club är såå stort så är det också något som är jättesvårt! 

Men! Jag kommer säkert lära mig detta med tidens gång. 

Godnatt! 😴

/ Mathilda








KOMMENTARER:

  • Karin säger:
    2015-10-03 | 01:59:03

    Heja Mathilda jag är så stolt med din check in så duktigt! Kämpa kämpa bättre och bättre dag för dag!

  • Gunnel Lundstedt säger:
    2015-10-05 | 12:18:40

    Håller med, nu blir det bara bättre och bättre. Bra kämpat!

  • Fia säger:
    2015-10-05 | 12:49:42

    Där ser du vi alla säger samma sak/ en dag i sänder och till slut lossnar det och du KAN. Superbra att du hade pokerfejs och sedan berättade att det var din första incheckning :-) Du kan även göra tvärtom - Berätta att du är praktikant och skall göra ditt bästa för att hjälpa dem med incheckningen :-) Bra där Mathilda...

Kommentera inlägget här: