maura.blogg.se

Vi är två tjejer som går sista året på Nacka Gymnasium, och studerar hotell- och turismprogrammet. Under de närmaste tre månaderna kommer vi att praktisera på resorten La Manga Club, som ligger ca 12 mil från Alicante. På den här bloggen kommer ni följa våran resa.

Snällhet lönar sig

Kategori: Allmänt, Mathilda

Just nu ligger jag helt utmattad efter den här lååånga dagen. Jag jobbade nämligen över 2,5 timmar, vilket blev totalt 11 timmar! I det här inlägget tänkte jag berätta lite om "helgen" (tisdag och onsdag) och idag.

Tisdagen började med att vi skulle utforska "öremsan" La Manga, och därför beslöt vi oss för att ta en taxi dit. När vi kom dit så var allt, och så menar jag ALLT stängt. Gatorna var tomma på folk, och hotellen samt affärerna var helt igenbommade. Kändes lite som vi var med i nån zombiefilm eller nåt, och att närsomhelst skulle det komma en sån där växt (tumbleweed på engelska) som blåser runt i cowboyfilmer. På en affär (bilden nedan) med plåt över fönstrena stod det: "Vi öppnar igen i juni 2016". Det kändes lite som vi hade kommit till fel ställe, vid fel tid haha. 

Men på kvällen blev det mycket roligare! Som Laura nämnde så hade hon och jag blivit bjudna på en, vad kan man kalla det, afterwork middag i tisdags kväll. Det var hennes kollegor på hennes hotell som hade ordnat det, och min chef på Las Lomas var också där. Vi åt middag på en jättefin restaurang som låg i staden som ligger några mil härifrån som heter Cartagena. Det var verkligen fint där (det lilla vi såg), mycket romanska byggnader. Middagen var väldigt trevlig, även om det var svårt att hänga med i det spanska tempot och vad de egentligen pratade om. 

På onsdagen var det väldigt fint väder ute och upp emot 30 grader ute, så vi bestämde oss för att först sola vid poolen (ja, vi har fått tillåtelse att använda den om vi är "lugna" 😉). Vid klockan 18, åkte vi till ett shoppingcenter i Cartagena som hette Espacio Mediterráneo. Det var jättestort och ganska lyxigt med flera butiker i. Man såg småbarn åka runt i små elbilar i hela shoppingcentret, vilket var en ganska konstig syn haha. 

Nu, sist men inte minst ska jag berätta om idag när jag jobbade! Jag började vid 09.00, så jag var ganska trött efter omställningen från ledighet till arbete. Morgonen flöt på även fast det inte fanns så mycket att göra. På lunchen hade jag sällskap med tre av mina kollegor, och de hade ordnat en överraskning till "mattanten" som jobbar i personalmatsalen, eftersom hon alltid är så glad och trevlig mot alla. Min handledare Rosa hade köpt blommor, en present och massor med annat till henne, och flera andra på "Las Lomas området" var också med på överraskningen. Det var så gulligt! De sjöng för henne, och hon blev så rörd av allt. Alla i personalen känns så tighta här!

Eftermiddagen flöt även där på och det var dags för mig att sluta, då klockan var 17.30. När jag var i omklädningsrummet kom min kollega Lucia in och frågade om jag kunde "jobba" över eftersom min handledare Rosa skulle vara ensam ikväll annars med 20 checkin kvar. Eftersom jag tidigare hade sett den bunten med papper som Rosa hade i jobb, så visste jag att hon skulle behöva hjälp. Så jag stannade kvar. Allt var jättestressigt under den här tiden, och alla problem hände (som vanligt när vi bara är två). En sur gäst som var arg på en restaurang, vilket gjorde så att Rosa blev tvungen att springa till restaurangen för att lösa det. Och där stod jag helt ensam i receptionen. Men eftersom jag har lärt mig "det mesta" nu, så kunde jag hantera det. Jag tyckte så synd om Rosa eftersom varje gång hon skulle börja med sitt paperwork så blev hon avbruten av massor av samtal osv., men jag hjälpte henne med allt jag kunde. När rushen var över kl 20.00, så började hon att tacka mig och började säga att "utan dig skulle jag aldrig klarat detta"- tal. Även min chef sa det, och som kompensation för detta sa de att de skulle ta mig till Cartagena nån dag och att den här tiden jag jobbade över skulle jag få "tillbaka". Det "lönar sig" ibland att vara lite extra snäll, och då får ens kollegor också kanske "en bättre bild av en". Även fast jag är helt slut nu, känns det bra att jag stannade kvar extra - det kallas teamwork 😉.

Istället för att börja kl 07.00 fick jag börja 09.00 imorn, vilket är lite skönare. 

Tack o hej leverpastej!

/ Mathilda 👊



..."Vi öppnar igen i juni 2016"









KOMMENTARER:

  • Cristina säger:
    2015-10-09 | 09:38:38

    Hörde från Laura om er "filmiska" upplevelse av ett övergivet La Manga....det var nästa komiskt och både ni och vi skrattade åt det. Sedan hade ni supertrevligt på middagen och kom hem nästan vid 01.30. :-) Vi kommer ned om en vecka och då är ni lediga över helgen, och då både tror vi och hoppas att vi hittar lite mer "uteliv" än en tisdag...;-)

  • Karin säger:
    2015-10-09 | 13:12:33

    Vad bra Mathilda att du ställer upp för dina kollegor! Alltid hjälpsam! Tänker på Svealand! Haha

  • Karin säger:
    2015-10-10 | 23:45:57

    Sorry det blev stavfel! Inte Svealand utan Svetlana haha!

  • Fia säger:
    2015-10-12 | 14:35:45

    Mathilda, vad du har skött dig bra och gjort bra ifrån dig - superstolt.. Det som du gjorde och ställde upp extra när de verkligen behövde var riktigt bra gjort. Just så.. Allt kommer åter och belöningen med.. Rosa tacksam för att inte få vara själv, vilket du nu förstod med att vara där, inte hade funkat. Du fick sovmorgon samt inbjudan till Cartagena... Keep up the good work. :-)

Kommentera inlägget här: